Tetik Parmak Tedavi Yöntemleri

Tetik Parmak ,parmaklarımızı hareket ettirdiğimizde takılması, tekrar açmada zorluk yada tamamiyle hareketsiz kalmasına neden olan bir hastalıktır. Çok sık görülmektedir ve hastaların hyatını oldukça fazla zorlaştırmaktadır.

Tetik parmak nasıl oluşur?

Parmaklarımızı el ayasına doğru kıvırmamızı sağlayan tendonlar bulunmaktadır. Bu tendonlar kasların uzantısı olarak parmak kemiklerimize yapışır ve hareketi sağlar. Tendonların düzgün durmasını sağlayan, kıvrılmasını engelleyen bağlar(pulley sistemi) bulunmaktadır.  Hasar gören tendonda kalınlaşma oluşur ve kayma hareketi bozulur. Bununla birlikte kalınlaşmış tendon hareketini üzerindeki bağ engellemeye başlar. Böylece parmak kıvrılır fakat açılırken geri kayamadığı için hareket edemez.

Tetik parmak hastalığının tanısı nasıl konur?

Fizik muayene yeterlidir. Film yada kan tetkikine gerek duyulmaz. Parmağın el ayasına yakın  noktasında ağrılı kalınlaşmış tendon (nodül) hissedilir.

Tetik parmak kimlerde daha sık görülür?

Tekrarlayan parmak hareketi yapanlarda daha sık görülür. Özellikle parmakları ile kavrama ve yakalama hareketini yapanlar riskli gruptadır. Şeker hastalığı olanlarda hastalık daha fazla görülmektedir. Cinsiyet de önemlidir çünkü genellikle bayanlarda görülür.

Tetik parmak hastalığının bulguları nelerdir?

Hastalar parmaklarında öncelikle ağrı hissederler. Bazen bu ağrı çok şiddetli olabilir. Önceleri sabahları olan ve gün içinde azalan takılma yada daha hafif bir bulgu olan yakalama hissederler. Şikayetler giderek artarak parmaktaki takılma ancak diğer eli ile açarak düzelir. İhmal edilir ise parmak kilitlenip kalabilir. Şikayetlere göre hastalığın evrelendirilmesi aşağıdaki gibidir:

Green Sınıflaması

Evreleme Tanım
Evre I Tendon üzerinde ağrı ve hassasiyet
Evre II Parmak hareketi  ile yakalama
Evre III Parmakta takılma
Evre IV Parmağın hareketsiz ve kilitli kalması

Tetik parmak hastalığının tedavisi nasıl yapılır?

Bazı hastalarda kendiliğinden geçebilmektedir. Hastalığın erken evrelerinde parmak ateli ve ağrı kesici ilaçlar kullanılabilir. Fakat bunların etkisi çok kısıtlıdır. Erken evrelerde en etkili  tedavi tendon kılıfına yapılan kortizon enjeksiyonudur. Parmakta takılma ve tamamiyle kilitlenmiş hastalarda cerrahi tercih edilmelidir.

Cerrahi tedavisi nasıl yapılıyor?

Tendonun kalınlaşmış bölümünden yapılan küçük kesi yapılarak tendonu sıkıştıran bağ gevşetilir. Son zamanlarda kesi işlemi uygulanmadan, kalın bir iğne kullanılarak da bu işlemin yapılabildiği görülmüştür. Bu yöntem diğerine göre oldukça konforludur ve başarısı da yüksektir. Hasta ameliyathaneye alınmaz, anestezi almasına gerek yoktur. Kesi olmadığı için yara iyileşme sorunu da görülmez.

Ben b u yöntemi 8 yıldır uygulamaktayım ve başarısızlığı veya tekrar oluşumunu görmedim. İşlemin yapılacağı bölgeye lokal anestezi uygulandıktan sonra bir iğne girişi ile tendonu sıkıştıran bağ gevşetilir. İşlem sırasında parmak hareketlerinin tekrar normale döndüğü kontrol edilir. Hastaya işlem sonrasında hareket yapması önerilir.

Tetik parmak her yaşta görülebilir mi?

Erişkin dönemde her yaşda görülebildiği gibi doğumsal olan tipi de bebeklerde görülür. Aileler genellikle çoçuk büyüyene kadar fark edemeyebilirler. Özellikle el başparmağında ve her iki elde birlikte görülür.

Bebeklerde görülen tetik parmak erişkinler ile aynı mıdır?

Bebeklerde görülen tetik parmak genelde kilitlenmiş ve başparmak hareket etmez şekilde görülür. Erişkinler ile aynı değildir. Erişkin tetik parmakta tendon kılıfında sorun başlar ve uzun süreli enflamasyon tendonda kalınlaşma yapar. Cocuklarda görülen tetik parmakta sorun tendondadır ve tendonda nodül vardır. Bazı hastalarda tek başına tendonu sıkıştıran bağı gevşetmek yeterli olmayabilir.  Genellikle açık cerrahi tercih edilir.

Tetik Parmak kapalı ameliyatı için buraya tıklayınız.