1- Protez enfeksiyonu ne demek?

Protez yapay eklem demektir. Diz, kalça yada omuz eklemine konulan protezlere mikrop bulaşması ile meydana gelir. Sadece protez ameliyatları değil tüm ameliyatlarda enfeksiyon görülebilir. Fakat tedavisi güç olması nedeniyle protez enfeksiyonları önem arzetmektedir.

2- Protez ameliyatlarında enfeksiyon oranı nedir?

Protez ameliyatında enfeksiyon önemli sorunlardan biridir ve %1 oranında görülür.

3- Her protez enfekte olur mu? Hangi hastalar risk altında?

Her 100 hastanın sadece 1’inde görülen protez enfeksiyonları görülüyor. Bu nedenle oldukça nadirdir. Bazı hastalar görülme olasılığı daha fazladır:

– kontrolsüz şeker hastalığı bulunanlar

-kronik böbrek yetmeliği bulunanlar

– kortizon tedavisi gören hastalar

– beslenme bozukluğu olan hastalar

– romatoid artriti bulunan hastalar

4- Protez enfekiyonu olduğunda nasıl bulgu verir?

Ameliyat sahasında kızarıklık, ısı artışı, ağrı ilk görülebilecek bulgulardandır. Yara dudaklarından yada cildin başka bir bölgesinden dışarıya doğru olan akıntı önemli bulgulardandır. Bazen yavaş ilerleyen enfeksiyonlarda sinsi ve giderek kötüleşen ağrı tek bulgu olabilir.

5- Protez enfeksiyonu tanısı nasıl konur?

Cildin dışına doğru oluşan akıntı varsa buradan alınan örnekte mikrop saptanması ile tanı konulabilir. Bununla birlikte kanda enfeksiyonu gösteren testlerin (hemogram ve CRP) yüksekliği destekleyici bulgulardandır.

Her zaman protez enfeksiyonu tanısı koymak bu kadar kolay olmayabilir. Eğer şüpheniz varsa ve akıntı yok ise eklemden alınan örnekler labarotuvara gönderilerek mikrop saptanmaya çalışılabilir.

Röntgende bulgu oluşturması için enfeksiyonun uzun süreden beri olması ve kemikte değişiklikler yapması gerekir. Röntgende gevşemeye ait bulgular görülebilir.

Lokosit işaretli sintigarafi protez enfeksionu tanısında kullanılabileceği teorik olarak geçse de tanıyı kesinleştirmemektedir.

6- Protez enfeksiyonları antibiotik kullanarak geçer mi?

Protez enfeksiyonlarını antibiotik kullanarak yenmek mümkün değildir. Çünkü mikroplar metallerin üzerine bir tabaka oluşturarak antibiotiklerin etki etmesini önlüyorlar.

7-  Protez enfeksiyonunda tedavi nasıl yapılır?

Protez enfeksiyonunu öncelikle ikiye ayırıyoruz.

i- Akut enfeksiyonlar : ameliyattan 3-6 hafta arasında oluşan enfeksiyonlar

ii-Kronik enfeksiyonlar: Ameliyattan 6 hafta sonra oluşan enfeksiyonlar

Akut enfeksiyonlarda öncelikle hastayı ameliyata alarak eklemi temizliyoruz ve tesbit edilen mikroba yönelik antibiotik tedavisi başlıyoruz.

Kronik enfeksiyonlarda mikroplar metal üzerinde antibiotiklerin mikroba ulaşmasını önleyen tabakayı(slime tabakası) oluşturmuş oluyor. Bu nedenle protezi çıkarmamız gerekiyor.

8- Protez enfeksiyonu tedavisinde tek aşamalı cerrahi nedir?

Tek aşamalı cerrahiler ancak hastanın genel durumunun çok iyi olduğu, eklem dışına akıntının olmadığı, uzun süreli antibiotik tedavisi almamış yavaş giden enfeksiyonlarda tercih edilir. Yani aynı seansta protez çıkarılıp, temizlik yapılıp tekrar aynı ameliyatta yeni protez konur.

9- Protez enfeksiyonu tedavisinde iki aşamalı cerrahi nedir?

İki aşamalı cerrahi protez enfeksiyonlarında esas tercih edilen , daha garantili bir yöntemdir. Birinci aşamada protez çıkarılır.  Protezin çıktığı alana kemik çimentosundan , antibiotik içeren ve lokal olarak antibiotik yayan , protezi taklit eden materyal yerleştirilir. Ameliyat sonlandırılır. Hasta enfeksiyon hastalıları uzmanı tarafından takip edilerek mikroba uygun antibiotik tedavisi alır. 2-3 ay sonrasında kan tetkiklerinde enfeksiyon oranını gösteren testler tamamiyle normale döndükten sonra 2. ameliyat planlanır. İkinci ameliyatta çimento çıkarılarak revizyon protez yerleştirilir.

10- Protez enfeksiyonu nedeniyle tedavi gören hastanın tekrar enfekte olma ihtimali var mı?

İlk defa protez yapılan hastalarda enfeksiyon görülme ihtimali %1 iken enfeksiyon geçiren hastada yapılan ikinci protezde enfeksiyon görülme ihtimali %7-8’dir.