Omuz Yırtığı Nedir? Rotator Manşet Yırtığı Nedir?

Omuzun geniş hareket etmesi sağlayan 4 farklı kastan oluşan (Rotator manşet) ve koruyucu kemik yapı(acromion) altından gelip tendonlaşarak kemiğe yapışan kas grubudur.

Omuz yırtığı nasıl oluşur?

Tedavi edilmeyen sıkışmalar sonucunda(kronik) yada travma sonucunda (akut) yırtılabilir.

Omuz yırtığı hangi yaş gruplarında görülür?

Aşırı kullanım ve travmaya bağlı yırtıklar genellikle sportif yaralanmalarda oluşur ve genellikle genç hastalarda görülür. Yaşlanma ile omuz kası içindeki yağ oranı artar. Tendondaki yağlana uzun süreli sıkışma ile daha kolay yırtık oluşmasına neden oluşmasına neden olur. 45 yaş sonrasında daha sık görülür, 70 yaş sonrasında neredeyse her kişide olabilir.

Omuz yırtığının belirtileri nelerdir?

Omuz sıkışma bulgularına ek olarak gece ağrıları eklenir ve kas gücü kaybı görülür. Hasta kolunu yana ve yukarı kaldırmakta güçlük çeker. Özellikle geceleri şiddetli ağrı olur.

Omuz yırtığı teşhisi nasıl konur?

Fizik muayene bulguları ile büyük ölçüde tanı konur. Bu hastalardan MR istenerek yırtığı boyutu, kasın ne kadar geride olduğu, kasın kalitesi (yağ oranı fazla mı?) hakkında bilgi alınır.

Omuz yırtığının kaç tipi bulunmaktadır? Yırtığın boyut var mıdır? Bunların tedaviye etkisi var mıdır?

Daha önce bahsettiğimiz gibi bu kas grubu 4 adet farklı kastan oluşuyor. Bunlardan hangisinin veya hangilerinin yırtıldığı önemlidir. Her kas yırtığına göre hastanın şikayetleri ve fizik muayene bulguları değişecektir. Omuz kasın yırtıldıktan sonra geriye ne kadar kaçtığı çok önemsenen bir noktadır. Cerrahi yöntem bu göre belirlenir ve tedavinin başarısı konusunda ön bilgi verir. Kasın geriye çok kaçan hastalarda kapalı ameliyat yapılamayabilir ve kas tam yerine getirilemeyebilir. Bu faktörler hastanın ameliyat sonrasında hareket kabiliyetini ve gücünü etkileyecektir. Omuz kası yarım yada tam olarak yırtılabilir. Bu ayrım da tedavi seçeneklerin değiştirecektir. Yarım yırtıklarda kas çok incelmemiş ise ameliyatsız yöntemler tercih edilebilir. Çok incelmiş olan ama tam kopmamış omuz yırtığının tam yırtık gibi kabul edilip onarılması gereklidir.

Omuz yırtığı nasıl tedavi edilir?

Omuz yırtığı ameliyat ile tedavi edilir. Bu yırtığı kendiliğinden iyileşme yetisi yoktur. Genellikle kemiğe yapışma yerinden koptuğundan tekrar koptuğu yer ile temas edemez ve giderek ayrılır ve geriye kaçar. Bu nedenle ameliyat edilerek tekrar koptuğu yere dikmek gerekir.

Omuz kapalı ameliyatı nasıl yapılır?

Omuz eklemine 2 yada 3 küçük delik açılarak girilir. Özel aletler ve dikişler kullanılarak omuz kas yırtığı kemikten koptuğu yere tekrar dikilir.

Omuzun artroskopik cerrahisi nedir?

Omuzun artroskopik cerrahisinin halk arasında kullanımı kapalı ameliyat şeklindedir. İkisi de aynı cerrahi yöntemi işaret eder.

Omuz yırtığının başka cerrahi yöntemleri var mıdır?

Kapalı olarak yapılması güç olan yırtıklarda açık cerrahi tercih edilebilir. Eğer omuz kas yırtığı sonrası geri kaçması fazla ise yada yırtık çok büyük ise tendon yerine dikilemez. Bu durumda başka tendon nakilleri yapılabilir.

Omuz kapalı ameliyatı ne kadar sürer?

Yırtığın boyutu ile ilgili olmakla birlikte 1-1.5 saat sürer. Omuz Yırtığı ameliyatı sonrasında rehabilitasyon nasıl yapılır? Kol askısı yaklaşık 4 hafta kullanılır. Ameliyat sonrasında herekete hemen başlanır. Yırtığı boyutuna ve ameliyat içindeki bulgulara göre hareketler planlanır.