Kalça Protezi Nedir?

Kalça eklemindeki kıkırdak dokunun ileri derecede yıpranması sonucunda yıpranan bu yüzeylerin uygun kesiler kullanılarak metal parçalar ile değiştirilmesi ve ara yüzeyler kullanılarak yapay bir eklem elde edilmesi işlemi Kalça Protezi ile gerçekleşir.

Kalça Protezi Hangi Hastalar İçin Uygundur?

Kalça eklemindeki yıpranmanın çeşitli nedenleri vardır. Osteoartrit(kireçleme), kalça kırığı, travmatik yada doğumsal kalça çıkıkları, kalçanın damarlanma bozukları ve romatizmal hastalıklara bağlı kalça ekleminin tahribatı en sık görülen nedenler arasındadır. Bu hastalıklara bağlı ileri derecede eklem yıpranması olan ve ameliyatsız tedavi yöntemlerinden yarar görmeyen tüm hastalar için yüz güldürücü bir yöntemdir.

Yaş Sınırı Varmıdır?

Ideal yaş grubu 60-80yas arasındadır. Son yıllardaki teknolojik gelişmeler daha erken yaşlarda dahi yapılmasına izin vermektedir.

Gelişmeler Nelerdir?

Ilk kalça protezleri kemiğe ancak bir dogu maddesi olan kemik çimentosu ile yerleştirilebilmekteydi. Kullanılan ara yüzeyler ise plastik(polietilen) bir yüzey idi. Polietilen ara yüzey yapılan hareketler ile hem hızlı aşınmakta hem de çimetoyla protez arasında kolay gevşeme oluşmasını sağlamaktaydı. Bunun sonucunda protez ömürleri kısalmaktaydı. Teknolojik ilerlemeler sonucunda çimentosuz yerleştirilebilen protezler geliştirilmiştir. Protez üzerindeki yüzey özel bir medde ile kaplanarak protez üzerine kemik kaplanmasını sağlamaktadır. Bununla birlikte metal-metal ve seramik-seramik ara yüzeyler geliştirilmiştir. Bu ara yüzeylerin aşınmaya uğramaları daha zordur. Her iki gelişme protez gevşemelerini en aza indirgemiş ve protez ömürünü 15-20 yıla çıkarmıştır. Yeni protez dizaynları sayesinde eskiyen protezler çıkarılıp yeni protezlerin sorunsuz yerleştirilmesine imkan vermektedir. Bu nedenle genç yaşlarda kalça ekleminde oluşan yıpranmalarda kalça protezi uygulanabilmektedir. Kemik çimentosu kemik kalitesi iyi olamayan hastalarda halen kullanılmaktadır.

Kalça Protezi Sonrası Beklenti Ne olmalıdır?

Kalça protezi sonrasında hastaların ağrılarının tamamına yakını geçer. Hastalar gündelik yaşantılarını rahatlıkla idame ettirirler. Ağır işler ve yüksek performans gerektiren sporlar uygun değildir. Hasta rahatlıkla merdiven inip çıkar, araç kullanabilir. Yüzme , yürüyüş, egzersiz bisikleri kullanabilir. Kalça protezinin yerinden çıkmaması için hastanın bazı önerilere dikkat etmesi gerekmektedir.

Ameliyat Süreci Nasıldır?

Ameliyatın süresi 1.5-2 saattir. Belden (epidural) uyuşturma ile yapılması standart yöntemdir ve oldukça konforludur. Epidural anestezi hasta hem genel anestezik ilaçların olumsuzluklarından korunur hem de yerleştirilen katater ile ameliyat sonrasında ağrı kontrolu kolaylıkla sağlanır. Hasta ertesi gün yürüteç vasıtası ile ayağa kaldırılır ve yürütülür. Kişiden kişiye değişmek ile birlikte yürütece 1 ay kadar ihtiyacı olacaktır. Hastanede kalış süresi 3-5 gündür. Dikişlerin alınması ameliyattan sonra 20. günde alınır.

Protez Sonrası Hangi Rahatsızlıklar Oluşabilir?

En önemli sorun kan akımının yavaşlamasına bağlı olarak bacaktaki toplar damarların kan pıhtısı ile tıkanmasıdır(derin ven trombozu). Bu komplikasyonun önlenmesi için ameliyattan hemen sonra kanı sulandırıcı ilaç başlanır ve amelitattan sonra 20. güne kadar devam edilir. Hastayı en kısa sürede ayağa kaldırmak ve diz egzersizi başlamak bu komplikasyonu önler.Diğer bir problem ise enfeksiyondur. Her cerrahi girişim için enfeksiyon bir risk oluştursa da protez ameliyatlarında enfeksiyon daha önemlidir. Çünkü enfekte olmuş kalça protezinin tedavisi iki aşamalı ameliyatı gerektirmektedir. Bu komplikasyonun önlenmesi için ameliyattan önce ve sonra antibiotikler ile koruma sağlanmaktatır.Nadir görülen diğer sorunlar ise protez parçaların aşınması ve kırılması, protez etrafında kırıkların oluşması, damar ve sinir yaralanmaları oluşmasıdır.

Kalça Protezleri Arasında Kalite Farkı Varmıdır?

Herseyde olduğu gibi protezlerin malzeme kalitesi ve dizayn özellikleri kalitede farklılık yaratmaktadır. Bu fark protez ameliyatı sonuçlarını olumsuz etkileyebilir. Ülkemizde ünlü markaların taklitleri malesef bulunmaktadır. Bunlar ihale ürünleri içinde yer almakta ve tercih edilebilmektedir.

Ameliyat Fiyatları Nedir?

Bu ameliyatın fiyatı kullanılan malzemeye ve yapıldığı hastaneye göre değişmektedir. A grubu hastanelerde fiyatlar daha yüksektir. A+ lhastanelerde (Acıbadem ve Memorial) SGK anlaşmaları olmaması nedeniyle protez fiyatları da hastaya yansıtılır.