Kalça Avasküler Nekrozu (Kemik Ölümü) Nedir?

Kemik hücrelerinin yaşamını sağlaması için kan akımının devam etmesi gerekir. Çeşitli nedenler nedeniyle kan akımının bozulması sonucunda kalça ekleminde Kalça Avasküler Nekrozu diğer adıyla kemik ölümü gerçekleşir.

Kalça Avasküler Nekrozu (Kemik Ölümü) bulguları nelerdir?

Parmaklarımızı el ayasına doğru kıvırmamızı sağlayan tendonlar bulunmaktadır. Bu tendonlar kasların uzantısı olarak parmak kemiklerimize yapışır ve hareketi sağlar. Tendonların düzgün durmasını sağlayan, kıvrılmasını engelleyen bağlar(pulley sistemi) bulunmaktadır.  Hasar gören tendonda kalınlaşma oluşur ve kayma hareketi bozulur. Bununla birlikte kalınlaşmış tendon hareketini üzerindeki bağ engellemeye başlar. Böylece parmak kıvrılır fakat açılırken geri kayamadığı için hareket edemez.

Nedenleri Nelerdir? Kimlerde Görülür?

Kalçaya gelen darbeler sonucunda oluşabilir. Bazı kalça kırıkları ve kalça çıkıkları sonrasında oldukça sık görülür. Uzun süreli kortizon kullanımı sonrasında, bazı kan hastalıkları ile , radyoterapi ve kemoterapi alan hastalarda, alkolün aşırı kullanımı olan hastalarda görülür. Bazı hastalarda hiçbir neden bulunmayabilir.

Tanısı nasıl konur?

Öncelikle fizik muayene önemlidir. İlk yapılacak tetkik röntgendir. Hastalığın erken evresinde röntgende bulgu vermeyebilir. Şüphelenilen hastalardan MR istenmelidir.

Tedavisi nasıl yapılır?

Hastalığın evresine göre karar verilir. Erken evrede yani kalça ekleminin yapısı ve yuvarlaklığının bozulmadığı evrelerde ameliyatsız tedavileri ( hiperbarik oksijen tedavisi, kök hücre uygulama, şok dalga tedavisi) ve kalça kurtarıcı ameliyatlar ile yapılır. İleri evrelerde tedavisi kalça protezidir.

Kalça kurtarıcı cerrahiler nedir?

Hastalığın erken evrelerinde yapılır. Amacı hastanın kalça protezi yapımını geçiktirebilmektir. Bu hastaların mutlaka kalça protezleri ihtiyacı olacaktır. Çok genç yaşlarda görüldüğünden kalça protezini daha geç yapmak hasta için önemli yaraları vardır.- Kor dekompresyon: Kemik içindeki basınç azaltılır ve ölü kemik dokusu temizlenir.- Damarsız kemik grefti: Vücüdun yedek kemiklerinden alınan kemik dokunun kemik ölümü olan yere yerleştirilmesi ile bir miktar iyileşmenin sağlanması amaçlanır.- Damarlı Kemik grefti: Kan akımı bozulması nedeniyle oluşan bir hastalık olduğundan yedek kemik damarı ile birlikte alınıp kalça ölümü olan yere yerleştirilir. Damar bağlantısı da yapılarak kan akımının devam etmesi sağlanır. Mikrocerrahi ile yapılabilien bir yöntemdir.- Kemik kesileri: Kemik ölümünün olduğu alan belirlenir ve sağlam alanın yük taşıması sağlanır. Sınırlı hastalarda tercih edilir.

Kalça Protezi Başarısı Nedir?

Oldukça yüksektir ve en başarılı cerrahi yöntemdir. Protez sağ kalımı kalça kireçlemesi olan hastalar gibidir.