Fibromiyaljiyi tanıyor  musunuz?

Fibromiyalji  ; yaygın iskelet sistemi ağrıları (özellikle sırt ağrısı)  ve uykusuzluk yapıyor. Hastalar her gün yorgun uyanıyorlar. Bu kronik yorgunluk onları yıldırıyor ve depresyon bulguları da sorunlara eklenmeye başlıyor. Sonunda doktora başvuruluyor. Genellikle basit ağrı kesici ilaçlar ile tedavi edilmeye çalışılıyor ama nafile.

Kişi ağrıları nedeniyle uyuyamadığını düşünüyor, aslında bu hastalık başlamadan önce de uyku kalitesinin oldukça düşük olduğunun çok farkında değil. Hasta kesinlikle uyku sorunun olduğunu ve psikolojik durumunda sorun olduğunu kabul etmeyerek bu sorunlarının boyun fıtığından geldiğini düşünerek Boyun MR’ları, EMG’ler ile vakit kaybediyor. Bazen de bu hastalar romatizmal hastalık olarak takip ediliyor.  Genellikle psikolojik sorunlar hastalar tarafından görmezden geliniyor.

Bu sorunlara gerginlik tipi baş ağrısı, görme sorunları, konsantrasyon eksikliği, bağırsak alışkanlıklarında değişiklikler de eklenmeye başlıyor. İşte bu karmaşık hastalığın adı fibromiyalji. Ben kendisi ile tıp fakültesi yıllarında tanışmıştım ama bu kadar çok içli dışlı olacağım aklıma gelmezdi.

Bu hastalık genellikle kadınlarda görülüyor. Malum ülkemizde kadın olmak zor. Bu sosyolojik yapı içinde tahmin edeceğinizden daha yoğun izleniyor. Sosyal yaşantısı olmayan, çocuklarına bakan ve ekonomik sıkıntı içinde dar çevrede yaşayan kadınlar risk altındalar.

Üç aydan daha uzun yaygın kas ağrıları bulunan hastalarda rahatlıkla fibromiyalji tanısını koyabiliriz.  Bu hastalığı hastaya ayrıntılı biçimde anlatmamız gerekiyor.Bu sayede hastanın , hastalığını yakından tanıması ve süreci olumlu yönetmesine imkan tanımış oluruz.

Tedavisinde ağrı kesici ilaçlar, antidepresanlar ve antiepileptik ilaçlar kullanılmaktadır. Özellikle son dönemde kullandığımız antiepilektik ilaçlar çok büyük katkı sağlamışlardır. Hastaların çoğu ilaç bilgisini okuyarak bu ilaçları bırakabiliyorlar. Bu konuda önceden uyarıda bulunuyorum.

İlaçlar haricinde hastanın stresten uzak durması, düzenli egzersiz yapması, yeterli uykuyu alması, kafein alımını sınırlaması ve sağlıklı beslenmesi çok önemlidir. Bunun haricinde akapunktur, masaj tedavileri ve yoga alternatif tıp yöntemleri arasındadır.

Bu yaygın görülen hastalığı tanıtmak için her yıl 12 mayıs  Fibromiyalji Farkındalık Günü olarak kutlanmaktadır. Artık tanıyoruz. Etrafınıza bakın mutlaka bir yakınınızda yukarıdaki bulguların hepsi olmasada bir kaçını göreceksiniz.