Diz Protezi

Kıkırdak doku eklemin kayganlığını sağlayan ve yük yaşıyan sağlam dokudur. Bu dokunun yıpranmasına osteoartrit yada artroz denir. Halk arasında kireçleme olarak bilinir. Kıkırdağı yıpranan eklem yüzeyinin uygun şekilde kesiler uygulanarak metal yüzeyler ile değiştirilmesi ve polietilen parça kullanılarak yapay bir eklem elde edilmesi diz protezi ile gerçekleşir.

Diz Protezi Hangi Hastalar için Uygundur?

İleri derecede osteoartriti bulunan hastalar için uygun bir yöntemdir. Röntgen bulgularında ileri derecede osteoartriti bulunması yeterli değildir. Hastaların fonksiyonel durumu belirleyicidir. 30 dakika dahi yürüyemeyen, gün içinde ağrısını ancak ilaç alarak kontrol edebilen, ameliyat dışı yöntemlerin ağrı kontrolunde yarar sağlamadığı hastalar için uygundur.

Resim: Her iki dizinde ileri derecede osteoartrit olan hastanın görüntüsü

Diz Protezinde Yaş Sınırı Bulunmakta mıdır?

Daha önceki yıllarda protezlerin ömürleri 10 yıl kadardı ve bu nedenle hastaların en az 65 yaşına kadar beklemeleri gerektiği düşünülmekteydi. . Son yıllarda protez teknolojisinde gelişmeler hem protez ömrünü uzatarak 15-20 seneye çıkarmıştır hem de protez çıkarılıp yenilerinin yapılabilmesine olanak sağlamıştır. bu nedenle hastaların fonksiyonel durumları artık hayatlarını devam ettiremeyecek duruma geldiyse diz protezi yapılabilir. Romatolojik nedenlerle çok genç yaşlarda diz protezi uygulanabilmektedir.

Diz Protezi Sonrası Beklenti Ne Olmalı ?

Diz protezi sonrasında eklem hareket açıklığının 110 derece olduğu, günlük aktivitelerini yapabilen, ağrısı eskiye göre oldukça azalmış bir diz hedeflenir. Bağdaş kurmak, bacağına altına alarak oturmak yada namaz kılmak mümkün değildir. Koşmak ve ağır spor yapmak uygun değildir. Araba kullanmak sorun oluşturmaz.

Ameliyat Sırası ve Sonrasındaki Süreç Nasıldır ?

Ameliyatın süresi 1-1.5 saattir. Genellikle epidural(belden yapılan) anestezi uygulanır. Böylece hasta hem uyutulmaz hem de yerleştirilen bir katater vasıtası ile 3 gün boyunca ilaç verilerek ağrı kontrolü sağlanır. Ertesi gün hasta bir yürüteç vasıtası ile ayağa kaldırılır ve diz egzersizleri başlanır. Hastanede kalış süresi 3-5 gün arasındadır. Ameliyatın 20. günü dikişler alınır. Kişiye göre değişmek ile birlikte yürüteç ihtiyacı yaklaşık 1 aydır. Daha sonra hasta yardımsız yürüyebilir.

Resim: Diz protezi görünümü

Ameliyat Sonrası Hangi Sorunlar Görülebilir ?

En önemli sorun kan akımının yavaşlamasına bağlı olarak bacaktaki toplar damarların kan pıhtısı ile tıkanmasıdır(derin ven trombozu). Bu komplikasyonun önlenmesi için ameliyattan hemen sonra kanı sulandırıcı ilaç başlanır ve amelitattan sonra 20. güne kadar devam edilir. Hastayı en kısa sürede ayağa kaldırmak ve diz egzersizi başlamak bu komplikasyonu önler.

Diğer bir problem ise enfeksiyondur. Her cerrahi girişim için enfeksiyon bir risk oluştursa da protez ameliyatlarında enfeksiyon daha önemlidir. Çünkü enfekte olmuş diz protezinin tedavisi iki aşamalı ameliyatı gerektirmektedir. Bu komplikasyonun önlenmesi için ameliyattan önce ve sonra antibiotikler ile koruma sağlanmaktatır.

Nadir görülen diğer sorunlar ise protez parçaların aşınması ve kırılması, protez etrafında kırıkların oluşması, damar ve sinir yaralanmaları oluşmasıdır.

Ameliyat Fiyatları Nedir ?

Bu ameliyatların fiyatı kullanılan malzemeye göre ve hastaneye göre değişir. A grubu hastanelerde fiyatlar daha yüksektir. A+ hastanelerde (Acıbadem ve Memorial) SGK anlaşmaları olmamalerı nedeniyle protez fiyatı da hastaya yansıyacaktır.