Diz Cerrahisinde Artroskopi

Diz artroskopi yöntemi ,genel bir cerrahi girişim adıdır. Artro- ve skop kelimelerinden doğmuş olup eklemin kamera ile gözlenmesi anlamına gelir. Artroskopi eklemi kesi yapmadan net bir şekilde görmemizi sağlar. Böylece kapalı olarak tanı konabilir ve tedavi yapılabilir.

Yüksek çözünürlüklü kameralar ve monitörler sayesinde diz  artroskopi yönteminin başarısı her geçen gün daha artmaktadır. Tahmini verilere göre her yıl dünya genelinde 4 milyon dizin kapalı ameliyatı uygulanmaktadır.

Diz artroskopi yöntemi küçük kesilerden uygulanır. İşlem sırasında kalem şeklindeki kamera küçük kesiden içeri gönderilir. Kullanılan kamera görüntüyü monitöre aktarır ve dizin içi gözlenir. Cerrah monitörde dizin içini büyütülmüş şekilde ayrıntısı ile görür. Tanı konulduktan sonra yapılacak diğer işlemler özel hazırlanmış el aletleri kullanılarak diğer kesiler kullanılarak yapılır.

Hangi hastalıklar diz artroskopisi  (dizin kapalı ameliyatı) ile yapılabilir?

• Menisküs yırtıkları
  • Kıkırdak lezyonları
  • Ön çapraz bağ yaralanmaları
  • Eklem içi kırıklar
  • Diz kapağı yerleşim sorunları ( patellofemoral sorunlar)
  • Eklem içi yabancı cisim çıkarılması
  • Eklem içi sıvı yapan doku sorunları (sinovia sorunları)

Dizin kapalı ameliyatı (diz artroskopisi) için cerrahiye hazırlık nasıl yapılır?

Öncelikle ayrıntılı fizik muayene gereklidir. Ön görülen tanıyı destekleyecek görüntüleme yöntemlerinin (MR gibi)  olması gerekebilir. Ameliyat öncesi kan tetkikleri ve kalp grafisi yapılıp anestezi uzmanı tarafından değerlendirilir. Kişinin başka bir hastalığı yada kullandığı bir ilaç varsa bunu doktorlar ile paylaşması gereklidir.

Ameliyat öncesi neler yapılır?

Hasta ve doktor ameliyat gününü belirler. En az 8 saat hiç birşey yiyip içmeyen hasta ameliyat saatinden en az 1 saat önce hastaneye gelmesi gereklidir. Eğer sabah saatlerinde ameliyat yapılacak ise geceden aç kalması gereklidir. Eğer öğleden sonra yapılacak ise sabah hafif bir kahvaltıya izin verilebilir. Yapılacak anesteziye göre ameliyat öncesinde sıvı tedavisi yada ilaç uygulanabilir.

Diz artroskopi yönteminde nasıl anestezi uygulanır?

Dizin kapalı ameliyatları lokal, rejyonel (spinal-epidural) yada genel anestezi ile uygulanabilir. Lokal anestezi ile sadece diz uyuşturulur, rejyonel anestezi ile tüm bacak uyuşturulur. Genel anestezi ile hasta uyutulur. Lokal anestezi hastalar için konforlu bir yöntem değildir. Genellikle rejyonel yada genel anestezi tercih edilir.

Dizin artroskopik cerrahisi sırasında neler yapılır?

Birkaç adet küçük kesi ile diz eklemine girilir. Steril sıvı ile dizin içi doldurulur ve kamera görüşünün netleşmesi sağlanır. Öncelikle diz ekleminin tamamı gözlenerek muayene edilir ve tanı konur. Eğer cerrahi işlem gerekli ise özel küçük makaslar ve motorize aletler diğer giriş kesileri kullanılarak cerrahi işlem yapılır. İşlem sonrasında giriş kesileri dikiş yada özel bantlar ile kapatılır. Yapılan işleme göre değişmek ile birlikte elastik bandaj yada dizlik kullanılabilir.

Diz artroskopisi sonrası nasıldır?

Genellikle hastalar bir gece hastanede kalır. Bu süre boyunca saat başı 15 dakika soğuk uygulama yapılır. Rejyonel anastezi uygulandı ise bacağındaki uyuşukluk tamamen geçtikten sonra yük verilerek ayağa kalkabilir.Ertesi gün hastaya egzersizler gösterilerek taburcu edilir. 10 gün sonra poliklinik kontrolu sağlanır.

Diz artroskopi yönteminde iyileşme dönemi nasıldır?

Hastalar kendilerini çok iyi hissederler. Normal hayata dönüş çok hızlıdır. Fakat hastalar çok ayakta kalırlarsa kemik iliği ödemi gelişerek şiddetli ağrı meydana gelebilir. İşe başlama süresi yaptığı iş ile ilgisi olmakla birlikte yaklaşık 3 haftadır.

Diz artroskopi yöntemi sonrası şişlik oluşur mu?

Dizde şişlik olamaması için soğuk uygulamayı taburcu olduktan sonraki 3 gün yapmak gerekir. Bacağı yere sarkıtmamak ve iki yastık konarak kalp seviyesinin üzerinde tutmak çok önemlidir. Dizde oluşan şişlik her ağrıyı arttırır hem de egzersizleri yapmamıza engel olur. Eğer şişlik oluşur ile enjektör yardımı ile boşaltmak gerekir.

Diz artroskopi yöntemi sonrasında yara bakımı nasıl yapılır? Banyo yapılabilir mi?

İşlem sonrasında konulan bantlar açılmadığı sürece pansuman yapmaya gerek yoktur. Yara yerinin temiz tutulması önemlidir. Su ile temas engellenerek kısa süreli banyo yapılabilir. Dizin etrafına streç film ile kaplanarak yaranın su ile teması önlenebilir.

Diz artroskopi yöntemi sonrasında araç kullanılabilir mi?

Yapılan işleme, hangi dizin ameliyat edildiğine, ağrının seviyesine ve dizin kontrolünü sağlayabilmesine göre değişir. Sol diz ameliyatında araç otomatik ise daha erken dönemde araç kullanımına başlanır.  Genellikle 3 haftadan sonra araç kullanılabilir.

Diz artroskopi yöntemi sonrasında hangi sorunlar görülebilir?

Eklem enfeksiyonu, diz içinde kanama ve bacak toplar damarında pıhtılaşma görülebilir. Bu sorunlar oldukça nadirdir.

Hangi belirtiler varlığında önemli olduğu düşünülüp doktor bilgilendirilmelidir?

– Ateş

– Eklem çevresinde kızarıklık ve ısı artışı

– Giderek artan ağrı

– Eklemde şişlik