De Quervain Hastalığı – Başparmak Tendon Sıkışması Hastalığı

Nasıl oluşur?

El bileği üst kısmında parmaklarımızı hareket ettiren tendonların içerisinden geçtiği 6 ayrı kompartman bulunur. Bunlardan birincisinden başparmağın hareketinde önemli olan iki adet tendon geçer. Tabanları kemik üzerinde olan bu tünelin içerisinden geçen tendonların değişik nedenler ile kalınlaşması sonucu başparmağı hareket ettirmede güçlük ve el bileğinde ağrı şikayetleri sonucu bu hastalık meydana gelir.

Kimlerde Görülür? Nedenleri Nelerdir?

Genellikle el bileğinin 5. Parmağa doğru büküldüğü hareketler ile, yumruk yapma, sıkma, ağır kaldırma gibi tekrarlayıcı aktiviteler sonucu oluşur. Ayrıca hamileliğin ikinci ve üçüncü 3 aylık dönemleri ile emzirme döneminde de sıklıkla görülen bir hastalıktır. Kadınlarda erkeklere oranla 8 kat daha sık olarak görülür.

Klinik Belirtileri Nelerdir?

El bileğinin başparmak tarafı alanında ağrı, şişlik ve hassasiyet ile başlar (Resim-1). Bu ağrı el bileğinin ve başparmağın hareketleri ile ağrı artar. Muayene ile saptanabilen özel testler ile teşhis kolaylıkla konulabilir. Nadiren ve özellikle diğer hastalıklardan ayırt etmek için röntgen incelemesi gerekebilir.

Tedavisi Nasıl Yapılır?

Yeni teşhis edilmiş olgularda istirahat, aktivite kısıtlaması, el bilek atellemesi ve ilaç tedavisi başlangıç tedavi yaklaşımıdır. Bu tedaviden sonuç alınamayan durumlarda hastalığın olduğu bölgeye steroid enjeksiyonu (İğne tedavisi) ile başarılı sonuçlar alınabilir (Resim-2).Bu enjeksiyon ultrason eşliğinde de uygulanabilir. Eğer bu yaklaşımlar ile 4-6 aylık dönem sonunda şikayetler devam ediyor ise cerrahi tedavi ile hastalıklı bölgedeki tünelin gevşetilmesi ile tedavi uygulanır.

Gebelik döneminde ve özellikle emziren annelerde sık görülen bu hastalığın tedavisi genellikle aktivite kısıtlaması ve atel kullanımı ile sağlanmakla birlikte steroid enjeksiyonu ile de sonuç alınabilir. Genellikle bu dönemlerdeki olgularda emzirme döneminin bitmesi ile birlikte hormonal dengenin sağlanması ile hastalığın bulguları gerilemektedir.

Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Cerrahi tedavisi el bileğinde hastalıklı bölge üzerinden yapılan küçük bir kesi ile girilerek sıkışan tendonlar gevşetilerek tamamlanır (Resim-3). Tekniğine uygun yapılan ameliyat ile genellikle hastalık tekrar etme riski olmadan sorunsuz iyileşir.

Kaynakça:

Pensak, MJ, Bayron J, Wolf JM. CurrentTreatment of de QuervainTendinopathy. J HandSurg 2013;38A:2247-49.

Wolfe SW, Hotchkiss RN, Pederson WC, Kozin SH, Mark S, Cohen MS. GreenOperativeHandSurgery, Seventh Edition. Elsevier, 2017